Sprzedawca
Sprzedaje produkty oferowane w punktach sprzedaży drobnodetalicznej (w kioskach i na targowiskach), detalicznej (sklepach, hipermarketach) oraz hurtowej (w hurtowniach); obsługuje nabywców bezpośrednio (w handlu metodą tradycyjną) lub pośrednio (w handlu metodą samoobsługową i preselekcji). Zadania zawodowe:
- organizowanie zaopatrzenia i przyjmowanie dostaw towarów, sprawdzanie towarów pod względem ilościowym i jakościowym, uiszczanie należności za dostarczone produkty;
- przygotowywanie produktów do sprzedaży (czyszczenie, sortowanie itp.) i ich wyeksponowanie;
- informowanie nabywcy o walorach sprzedawanych produktów;
- pomoc nabywcy przy wyborze produktu;
- sprawna realizacja zamówień składanych przez nabywców (demonstrowanie, ważenie, mierzenie, paczkowanie);
- inkasowanie należności za sprzedane produkty;
- dbanie o czystość i estetykę miejsca sprzedaży;
- załatwianie reklamacji zakupionych towarów;
- przyjmowanie i rejestrowanie zamówień na towary w hurtowniach;
- współpraca w przygotowaniu oferty sprzedaży (oferty towarowe, cenniki, katalogi itp.);
- współpraca w badaniu sytuacji rynkowej i określaniu potrzeb rynku;
- informowanie o warunkach sprzedaży (stosowane upusty);
- zawieranie transakcji sprzedaży;
- sporządzanie faktur za towary;
- przestrzeganie warunków sanitarnych sprzedaży;
- zabezpieczanie punktu sprzedaży lub hurtowni przed włamaniem, kradzieżą itp.
Dodatkowe zadania zawodowe:
- przygotowywanie pokazów, demonstracja sposobu użytkowania oferowanego produktu;
- pełnienie funkcji kierownika punktu sprzedaży;
- prowadzenie rozliczeń ekonomiczno-finansowych.
PKZ(A.j) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: sprzedawca, technik handlowiec, technik księgarstwa, technik usług pocztowych i finansowych
Słuchacz:
- posługuje się terminologią z zakresu towaroznawstwa;
- klasyfikuje towary według określonych kryteriów;
- przestrzega zasad magazynowania, przechowywania i transportu towarów;
- przestrzega norm towarowych oraz norm jakości dotyczących przechowywania i konserwacji towarów;
- przestrzega zasad odbioru towarów;
- rozróżnia rodzaje opakowań towarów;
- przestrzega zasad pakowania i oznakowania towarów;
- przestrzega zasad gospodarki opakowaniami;
- stosuje przepisy prawa dotyczące praw konsumenta;
- przestrzega procedur postępowania reklamacyjnego;
- określa znaczenie marketingu w działalności reklamowej oraz rozróSnia jego elementy;
- sporządza dokumenty związane z wykonywaną pracą;
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
A.18. Prowadzenie sprzedaży
1. Organizowanie sprzedaży Słuchacz: przestrzega zasad przyjmowania i dokumentowania dostaw towarów; dokonuje ilościowej i jakościowej kontroli towarów przeznaczonych do sprzedaży; przestrzega zasad ustalania cen towarów; oznakowuje towary przestrzegając zasad ustalonych w punkcie sprzedaży; stosuje metody i formy prezentacji towarów; informuje klientów indywidualnych i instytucjonalnych o ofercie sprzedażowej; określa formy transportu wewnętrznego i magazynowania towarów; przestrzega … dalej