MS.12. Zarządzanie bezpieczeństwem w środowisku pracy
W zawodzie:
1. Monitorowanie przestrzegania przepisów prawnych określających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy
Słuchacz:
- określa obowiązki i odpowiedzialność pracodawcy i pracownika w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy;
- nadzoruje stosowanie przepisów ochrony pracy dotyczące kobiet, młodocianych i niepełnosprawnych;
- ocenia odpowiedzialność pracodawcy i pracownika z tytułu naruszenia przepisów prawa pracy;
- formułuje wnioski z przeglądów obiektów, pomieszczeń i stanowisk pracy pod względem zgodności z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy;
- opracowuje regulaminy i instrukcje stanowiskowe pod względem zgodności z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy;
- wykonuje czynności związane z kontrolą maszyn i urządzeń technicznych pod kątem przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy;
- kontroluje przydział i stosowanie środków ochrony indywidualnych oraz odzieży i obuwia roboczego.
2. Doskonalenie ergonomicznych warunków pracy
Słuchacz:
- odróżnia działalność ergonomiczną koncepcyjną od korekcyjnej;
- wyjaśnia skutki zdrowotne ograniczonej aktywności fizycznej pracownika;
- ocenia obciążenie psychiczne pracownika na stanowisku pracy;
- dobiera do pracy pracowników odpowiednich pod względem wydolności psychofizycznej;
- charakteryzuje rolę narządów zmysłów w odbiorze informacji;
- określa wpływ aktywności ruchowej na układ kostno-stawowy;
- opisuje relacje zachodzące w układzie człowiek – maszyna – środowisko;
- posługuje się dokumentacją do projektowania i korygowania elementów stanowisk pracy.
3. Ocenianie ryzyka zawodowego
Słuchacz:
- stosuje przepisy prawa dotyczące oceny ryzyka zawodowego;
- rozróżnia czynniki fizyczne, chemiczne, biologiczne i psychofizyczne występujące w środowisku pracy;
- identyfikuje czynniki szkodliwe dla zdrowia, uciążliwe i niebezpieczne;
- wykonuje badania i pomiary czynników środowiska pracy;
- ocenia poziom ryzyka zawodowego;
- wskazuje metody redukcji ryzyka zawodowego;
- sporządza dokumentację analizy i oceny zagrożeń.
4. Ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz chorób zawodowych
Słuchacz:
- stosuje przepisy prawa dotyczące wypadków przy pracy i chorób zawodowych;
- określa obowiązki pracodawcy w razie wystąpienia wypadku przy pracy i chorób zawodowych;
- ustala okoliczności i przyczyny wypadków przy pracy;
- sporządza dokumentację powypadkową;
- określa działania zapobiegawcze z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
5. Organizowanie i prowadzenie szkoleń oraz świadczenie usług z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy
Słuchacz:
- określa warunki sprzyjające uczeniu się dorosłych;
- analizuje i różnicuje cele kształcenia w kategoriach wiedzy, umiejętności i postaw;
- określa cele ogólne i szczegółowe szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy;
- dobiera treści, metody nauczania i środki dydaktyczne do określonych celów szkolenia oraz do specyfiki grupy szkoleniowej;
- stosuje aktywizujące metody prowadzenia szkoleń i wykorzystuje nowoczesne środki przekazu,
- zasady andragogiki i metodyki szkoleń osób dorosłych;
- opracowuje materiały popularyzujące problematykę bezpieczeństwa i higieny pracy.