Zapraszamy na przegląd nowości wydawniczych

Zapraszamy na przegląd nowości wydawniczych

Anda Rottenberg „Proszę bardzo” | Opis wydawcy: Anda Rottenberg rekonstruuje dzieje własnej rodziny, niejednorodnej pod względem etnicznym i wyznaniowym. Babka ze strony ojca jako ortodoksyjna Żydówka nosiła perukę i przestrzegała restrykcyjnych zasad koszerności. Krewni po kądzieli byli pochodzenia rosyjskiego, a wszelkie uroczystości obchodzili w obrządku prawosławnym. Dlatego też autorka swoich korzeni szuka m.in. na nowosądeckim kirkucie i w Nowosybirsku.

Rodzinnymi opowieściami oswaja nieobecnych. Niczego nie retuszuje. Nie przemilcza i tego, że wujek był pionierem i komsomolcem. Wspomina o skandalu obyczajowym, jaki wybuchł tuż po ślubie jednej z ciotek. Opowiada przy tym niezwykłą historię łagrową o znajomości swoich przyszłych rodziców. Z fragmentarycznych relacji, z dokumentów urzędowych usiłuje wydobyć informacje o konkretnych osobach, które zginęły w obozach koncentracyjnych i gułagach. Anda Rottenberg nie zapomina również o żywych. Krewnych odnajduje zarówno w Rosji, jak w Szwajcarii i Kanadzie.

Poszukiwania korzeni Anda Rottenberg przeplata z wątkiem dramatycznej historii zaginionego syna, o czym opowiada odważnie i szczerze. To książka o trudnych relacjach, miłości, cierpieniu, poszukiwaniu tożsamości, oczekiwaniu, stracie, śmierci i pogodzeniu z losem. O upadkach i o podnoszeniu się. Fragment książki.

Mirosław Bujko „Sąd Ostateczny” | Opis wydawcy: Gdańsk. W hali dworca głównego pojawia się reprodukcja wielkiego malowidła. Ekipa filmowców wyławia z tłumu podróżnych kilka przypadkowych osób, pytając, co sądzą o dziwacznym pomyśle eksponowania słynnego Tryptyku w dworcowej poczekalni. Już na pierwszy rzut oka widać, że „Sąd Ostateczny” Hansa Memlinga skrywa w sobie niejedną tajemnicę. Filmowcy stawiają sobie za zadanie odtworzyć dzieje obrazu, akcja utworu przenosi się więc do Brugii, w której bankier Angelo Tani zamawia obraz mający zmienić losy świata.

W czasie realizacji filmu ksiądz Michał i amerykański aktor wpadają na zagadkowy trop związany z malowidłem. Choć różni ich wiele, łączy chęć odkrycia tajemnicy, do której droga prowadzi przez pełen przepychu i zepsucia świat kościelnych hierarchów, niejasnych układów i erotycznych ekscytacji. To właśnie dzięki nim dowiadujemy się, w jak nieprawdopodobnych okolicznościach „Sąd Ostateczny” trafił do gdańskiej katedry Mariackiej i w jaki sposób udało się tam zatrzymać to arcydzieło. A wszystko to okraszone ciekawostkami ze świata historii, polityki i sztuki sakralnej.

Mike Carey i in. „Lucyfer – wyd. zbiorcze tom 1” | Opis wydawcy: Pierwszy tom nowej edycji przełomowego dzieła komiksowego, nominowanego do Nagrody Eisnera. Lucyfer – Gwiazda Zaranna porzucił piekło i zamieszkał w Los Angeles, gdzie prowadzi nocny klub o nazwie „Lux”. Pewnego dnia odwiedza go wysłannik nieba z propozycją od samego Stwórcy. Propozycja ta zachwieje spokojną egzystencją Diabła i zmusi go do powrotu do miejsc, do których nigdy nie chciałby wracać.

Twórcą opowieści o Lucyferze, który pojawił się w serii „Sandman” Neila Gaimana, jest scenarzysta komiksowy i filmowy oraz pisarz Mike Carey, znany przede wszystkim z prac dla Vertigo („Hellblazer”). Za rysunki odpowiada kilku znanych rysowników, m.in. Scott Hampton („Czarna Wdowa”) i Chris Weston („Batman Black & White”).

Gabriel García Márquez, Mario Vargas Llosa „Dwie samotności. Dialog mistrzów” | Opis wydawcy: Ponad pół wieku temu, w 1967 roku, w Krajowej Wyższej Szkole Inżynierii w Limie odbyło się spotkanie dwóch młodych pisarzy latynoamerykańskich: Maria Vargasa Llosy i Gabriela Garcíi Marqueza. W kilkugodzinnej rozmowie przyszli mistrzowie poruszyli temat ludzkiej samotności, roli powieściopisarza oraz genezy, prawdy i fantazji w „Stu latach samotności”. Snując rozważania o kondycji powieści w Ameryce Łacińskiej, zastanawiali się nad istotą tak zwanego boomu latynoamerykańskiego w literaturze, zjawiska, które wybuchło w owym czasie, stając się symbolem przebojowej tożsamości kontynentu.

Książka zawiera nie tylko zapis tej nigdy niepublikowanej w Polsce rozmowy, lecz wspomnienia znanych pisarzy, krytyków i dziennikarzy, którzy jako naoczni świadkowie opisują okoliczności tego wyjątkowego wydarzenia i starają się oddać atmosferę, w jakiej toczył się ten intelektualny dialog. Całości dopełniają wywiady z Gabrielem Garcíą Marquezem oraz refleksje Maria Vargasa Llosy na temat życia i twórczości Kolumbijczyka. Miłośnicy twórczości obu pisarzy będą usatysfakcjonowani.

Andrzej Sapkowski „Świat króla Artura” | Opis wydawcy: Oto świat Andrzeja Sapkowskiego. Świat twórcy sagi o wiedźminie, czarodzieja i wizjonera, który zawładnął naszą wyobraźnią. Ale na początku – zanim na scenę wkroczył wiedźmin Geralt – był mit.

Opowieść o królu Arturze, rycerzach Okrągłego Stołu i Pani Jeziora. Romantyczna, krwawa, uwodzicielska i liryczna zarazem. Opowieść o wielkiej miłości, zdradzie i poszukiwaniu ideału, któremu na imię Graal. Do arturiańskich legend odwoływali się najwięksi: Szekspir, Milion, Blade, Petrarka, Dante, Goethe, Schiller, Kossak-Szczucka, Eco. A także wszyscy liczący się autorzy fantasy.

Andrzej Sapkowski pyta: Dlaczego król Artur, dlaczego jego legenda? Czy Artur w ogóle istniał? I odpowiada: Legenda żyje. Avalon istnieje. Graal wciąż jest do odnalezienia.

Georges Simenon „Gniew Maigreta” | Opis wydawcy: Jako właściciel kilku dobrze prosperujących nocnych kabaretów na Montmartrze, Emile Boulay mógł mieć wrogów. Zwłaszcza gdy odmówił płacenia haraczu gangsterowi Mazottiemu, a ten niedługo później został zastrzelony… Dlatego wszyscy w rodzinie Boulaya drżą na myśl, co naprawdę mogło go spotkać, gdy którejś nocy nie wrócił do domu. A wcześniej wyszedł z lokalu, mocno zdenerwowany, na spotkanie z nieznajomym. I nawet komisarz Maigret długo pozostaje bezradny, nie trafiając na żaden trop…

H.G. Wells „Śpiący przebudzony” | Opis wydawcy: Bohater powieści, Graham, w wyniku przedawkowania leków na bezsenność zapada w śpiączkę, z której budzi się ponad 200 lat później, na początku XXII wieku. Okazuje się, że w wyniku splotu przypadków jest obecnie najbogatszym człowiekiem na świecie. Mimo to zderzenie wychowanego w wiktoriańskiej Anglii dżentelmena z realiami przyszłości jest bardzo bolesne: Graham nie potrafi odnaleźć się w nowej rzeczywistości, nie akceptuje zasad rządzących światem, przytłacza go postindustrialny charakter metropolii, zatracenie indywidualności przez jego mieszkańców, kult pracy i pieniądza. „Śpiący przebudzony” to kolejny popis wizjonerskiej wyobraźni Herberta George Wellsa, klasyczna antyutopia, której echa rozbrzmiewają w tak uznanych dziełach jak „Nowy wspaniały świat” Huxleya czy „Rok 1984” Orwella.